احسان محمدی فاضل : گردشگران با بناهای منحصر به فردی خاطره های عاشقانه خلق میکنند، عبادت کنندگان به آرامشی وصف ناپذیر میرسند بدون آنکه بدانند چه خون ها و نعره ها و عشقبازی های برده گونه در پس دیوارهایش نهان شده. ادامه مطلب...

کلیسای سنت باسیل یکی  از این بناها میباشد که در آینده نزدیک شاهد جشن های سال ٢٠١٨ و پس از آن جام جهانی  خواهد بود. آیا معمار این بنا هم در این شادی ها سهیم است ؟!

بیش از دو قرن روسیه تزاری بخشی از امپراتوری مغول بود. اما در سده پانزدهم، ولایت مسکوی که ناحیه کوچکی از  روسیه امروزی را شامل می شد، قدرت یافت و  مغولان را به جنگ فراخواند

ایوان بزرگ، از پرداخت خراج به مغول‌ها سر باز زد و آنان را به جنگ فراخواند، فرمانروای بعدی ایوان مخوف که در خشونت زبانزد بود قلمرو را توسعه داد.

کلیسای جامع سنت باسیل در میدان سرخ، مسکو روسیه است که به دستور ایوان مخوف حدود ۴۶٠ سال گذشته ساخته شد.

تلخی این عبادتگاه که شاید خیلی ها از طریق آن حاجت روا شده اند این است که ایوان مخوف، چنان مجذوب معماری سنت باسیل  شده بود  که دستور داد تا چشم‌های معمار آن، پوستنیک یاکلووف را از کاسه درآورند و به روایتی انگشتانش را فلج و زبانش را لال کنند تا هیچ وقت نتواند بنایی به آن زیبایی طراحی کند و رقیب این بنا گردد.

مردم روسیه کم به خود خشونت ندیده اند، چه زمان مغول ها و خزر ها چه ساخارف های پانصد هزار دلاری بعد از آن...  در طی تاریخ بزرگترین دشمن خلاقان، کارآفرینان، هنرمندان و نویسندگان، حسادت   حاکمان بوده، اما  چرا هیچکدام کوتاه نیامدند  چرایی  عجیبی دارد!