احسان محمدی فاضل : گردشگری ورزشی استفاده بهینه از جاذبه های طبیعی برای جذب توریست و افزایش درآمد را ممکن می سازد. پیشی بینی ها نشان می دهد تا سال  2020 میلادی، گردشگری جهان به میزان 20 درصد افزایش خواهد داشت که سهم گردشگری ورزشی 10 درصد خواهد بود.

صنعت گردشگری ابزار مهمی برای جذب ارز قدرتمندتر خارجی  و شناساندن محصولات و توانایی های داخلی به مردمان کشور های دیگر است. این امر علاوه بر گسترش و توسعه  بازار کسب و کار،  عاملی است که موجب انتقال بخشی از قدرت خرید مردم کشورهای مرفه، به دیگر نقاط جهان می‌شود.


سرعت گردش پول در حوزه گردشگری بسیار سریع و در اختیار عموم مردم است از طرفی دیگر ایجاد اشتغال که به سودآوری در اقتصاد ملی کشورهای میزبان منجر می‌شود.


حوزه گردشگری،  صنعت تولید و مصرف است و برای بسیاری از کالاها و خدمات تقاضا پدید می‌آورد به دَرک آسان،  این حوزه،  صادرات نامرئی محصولات و خدمات است.


صنعت جهانگردی کاربر است، با وجود پیشرفت تکنولوژی همچنان در صنعت گردشگری نیروی انسانی حرف اول را می‌زند و دست های پرتوان انسانهاست که چرخ جهانگردی را می‌چرخاند.


طبق پیش‌بینی مؤسسه آینده‌نگری و برآورد اقتصادسنجی «وارتون» در سراسر جهان به طور متوسط از هر ۱۶ نفر، یک نفر در صنعت جهانگردی به نحوی اشتغال دارد و از نظر میزان اشتغال، بزرگترین صنعت جهان است و ستون فقرات توسعه ملی شناخته می‌شود.


ایران با توجه به اینکه در ردیف  ده کشور اول دنیا از نظر وجود جاذبه های گردشگری قرار دارد، ولی از نظر جذب گردشگر، نه تنها در بین کشورهای دنیا بلکه در بین کشورهای خاورمیانه هم جایگاه شایسته و مطلوبی ندارد.


بر اساس گزارش رادیو فرانسه،  طی سال 2015 میلادی تعداد گردشگران خارجی در ایران 10 درصد رشد داشته و ایران در این سال، پذیرای در حدود پنج و نیم میلیون گردشگر خارجی بوده است. با وجودی که ایران از نظر وجود جاذبه‌های بالقوه توریستی و گردشگری جزو 10 کشور برتر جهان است، اما این کشور از نظر گردشگر پذیری در میان 150 کشور عضو سازمان جهانی گردشگری در مقام 75  قرار دارد.


در واقع، تنوع اقلیمی، فرهنگ و تاریخ کهن، وجود آثار باستانی فراوان و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی نادر ایران در زمینه های گردشگر ایران را در زمره کشورهای برتر جهان قرار می دهد، اما به دلیل مدیریت نادرست، صنعت گردشگری کشور طی بیش از سه دهه، نه تنها پیشرفت محسوسی نداشته و راکد بوده است، بلکه در مواردی نسبت به گذشته عقب گرد کرده است.


نگاهی به آمار ها  بیندازیم بررسی، نظارت، پیش بینی و ارزیابی هان نشان از توان ایران با روند جذب گردشگر حاضر نشان می دهد تا سال 2024 کشور توانایی میزبانی 20 میلیون گردشگر خارجی را خواهد داشت که این مساله نباید نادیده گرفته شود.


کارشناسان و متخصصین حوزه گردشگری فرصت هایی را  شناسایی می کنند که هر کدام از آنها می تواند مجالی برای مشغولیت یا حتی اشتغال پایدار در جامعه بیکار ایران گردد.


فرصت هایی گردشگری که در زیر ذکر می کنم را همه می دانیم، این را نیز همه می دانیم که اجرا مهمترین فرآیند کار است، گاهی تکرار گفتن فرصت ها، جرقه اجرا را برای فردی خواهد زد:
•    گردشگری ورزشی ( پیست های ورزشی، تیراندازی، استخرها، گلف)
•     امکانات رفاهی (هتل ها، رستوران ها، حمل و نقل هوایی، جاذبه حمل و نقل ریلی)
•    امکانات تفریحی و فرهنگی (پارک های ملی ، موزه، کنسرت، بازارچه های محلی ).
•    گردشگری سلامت (مراکز بهداشتی، درمانی و حوزه آموزش).

دولت، بخش غیردولتی و نهاد هماهنگ کننده بین بخش دولتی و بخش خصوصی، سه جزء اصلی این صنعت می باشند. اما خوب است رصدی در مقالات به روز داشته باشیم. کارشناسان این حوزه، وضعیت فقط تهران را برای میزبانی گردشگران با کمبود حدود 93% امکانات رفاهی، 82% امکانات سلامتی، 69% درصد امکانات تفریحی، 70% امکانات جانبی تخمین زده اند و متاسفانه این آمار 100% کمبود امکانات با استاندارد برای میزبانی در حوزه گردشگری ورزشی نشان می دهد.


با توجه به اطلاعات و پیشنهادات مذکور، عواملی که می تواند گردشگری ایران را متحول کند وجود دلایل اقتصادی، فناوری و نگرش نسبت به ارزش این صنعت است تلفیق این صنعت با خلاقیت و نوآوری می تواند تاثیر بهینه کارآفرینی در بازاریابی آن را نمایان کند.


هر چند در دید اول گردشگری اکثرا تک بعدی دیده می شود اما حوزه ها و صنعت های بسیاری را به خود گره زده است. فرهنگ، جامعه، محیط زیست، اقتصاد .... که با برنامه ریزی ناصحیح تبدیل به تیغ دو دَم می شود. بطور مثال همان گردشگری ورزشی که آماری تاسف بار برای میزبانی دارد و دست اندر کاران تلاش می کنند با برگزاری مسابقات بین المللی شرایط را فراهم کنند به موضوع آموزش گردشگری کم توجهی می کنند و در این امر نیز متاسفانه شاهد تنش ورزشکاران و گردشگران با جامعه محلی به دلیل عدم آموزش لازم در بخش عمومی می باشیم که می تواند ضربه زیادی به هویت جامعه سنتی کشور وارد کند.


آرزوی قلبی فعالان این حوزه این است که مسئولین، قبل از مصاحبه و اظهار نظر نگاهی آمارهای کارشناسان، متخصصین، اساتید حوزه گردشگری بیندازند در غیر اینصورت استدعا داریم گردشگری و کارآفرینی را فراموش کنید.


احسان محمدی فاضل

هفته نامه امید جوان