احسان محمدی فاضل: ژاپن یکی از قطب های تاثیر گذار گردشگری در منطقه آسیا و اقیانوسیه محسوب می شود این کشور که در قسمت شرقی قاره آسیا قرار گرفته لقب «سرزمین آفتاب تابان» را دارد. دنیا آنها را با نظم خیره کننده، پایبندی به سنت های باستانی، سختکوشی، اطاعت و احترام می شناسد...


احسان محمدی فاضل:  ژاپن یکی از قطب های تاثیر گذار گردشگری در منطقه آسیا و اقیانوسیه محسوب می شود این کشور که در قسمت شرقی قاره آسیا قرار گرفته لقب «سرزمین آفتاب تابان» را دارد. دنیا آنها را با نظم خیره کننده، پایبندی به سنت های باستانی، سختکوشی، اطاعت و احترام می شناسد. حتی وقتی گرفتار مصیبت هولناک سونامی شدند، دنیا آنها را به خاطر روحیه، سرسختی و رفتار نجیبانه شا در مقابله با آن شرایط ترسناک ستایش کرد. اما این کشور تنها سرزمین ربات ها،ابر کامپیوترها و وسایل خانگی ممتاز نیست. آنها در کمتر از پانزده سال توانسته اند میزان گردشگران خود را چهار برابر کنند.

کشوری که روی گسل های زلزله و همجوار دهانه های آتشفشان قرار دارد چطور توانسته سالانه 20 میلیون گردشگر را متقاعد کند که برای گذراندن تعطیلات به آنجا بروند؟

"مجمع جهانی اقتصاد" چندی قبل آمار جهانی شاخص رقابت در گردشگری سال 2015 میلادی را منتشر کرد. رتبه بندی کشورها بر اساس شاخص های:  اقتصاد زیست بومی ، ایمنی و امنیت، بهداشت و سلامت،  منابع انسانی و بازار کار،  توانایی در  فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این رتبه بندی کشور ژاپن رتبه دوم در منطقه آسیا و اقیانوسیه بعد از استرالیا و جایگاه نهم جهانی بعد از ایتالیا را کسب کرد.


اداره گردشگری ژاپن به شکل نیمه خصوصی اداره می شود. این کشور در سال 2015 میزبان حدود 20 میلیون گردشگر داخلی و خارجی  شد که بیش از 13 میلیون نفر از این گردشگران به ترتیب از تایوان،  کره جنوبی، چین، هنک کنگ، آمریکا، تایلند، استرالیا، مالزی، سنگاپور و انگلستان بودند. آنها با یک برنامه توسعه گردشگری از سال 2003 ورودی گردشگر خود را از  5 میلیون نفر به 20 میلیون نفر در سال 2015 رساندند.


مراکز اقامتی در ژاپن از نظر سیستم اداری ملی درجه بندی یا ستاره ندارند و هتل هایی که استانداردهای مربوطه را رعایت می کنند، به عنوان هتل بین المللی اجازه پذیرش مسافر خارجی را دارند و درصورت عدم رعایت استانداردها، ممکن است این مجوز برای مدتی تعلیق شود تا بتواند به استانداردهای لازم برگردند. البته برای درک بهتر گردشگران و آژانس های مسافرتی، هتل ها با درجه نامیده می شوند.


مجله معتبر بین المللی "توریست" در آخرین شماره خود به سراغ "توشیرو اوگیتا" رئیس گروه هتل های بین المللی آکورا، رفته و در خصوص کلید موفقیت برندینگ هتل ها در ژاپن  مصاحبه ای داشته که در ادامه خواهیم خواند:


گروه هتل های آکورا  52 سال پیش در توکیو شروع به کار کرد، این هتل تلاش کرد تا از لحاظ خدمات اقامت، غذا و تفرج در ژاپن شهرت خاصی پیدا کند و در مسیر توسعه به عنوان یک برند حرکت کند.


بصورت فرهنگی، هدف ژاپنی ها برای مسافران، فراهم آوردن محلی با امکانات فراوان و همچنین سازگار با فرهنگ و ادبیات گردشگری بین الملل می باشد. سعی شرکت ما بر این بوده که معماری، سُنت، فرهنگ، و هنرهای زیبای ژاپن در این محل به گردشگر معرفی شود.

هتل های آکورا بر پایه فلسفه مهربانی و هارمونی به میهمانان خود خدمات ارائه می کند. "هتل آکورا توکیو" هتلی لوکس به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی کشور ژاپن می باشد اما نکته ای این هتل را برای ما ارزشمند می کند که اینجا فقط یک محل اقامتی نیست بلکه یک مرکز آموزش نوآورانه برای معرفی فرهنگ ژاپن به گردشگران خارجی و همچنین یادگیری ما از فرهنگ های نوین مردم سراسر جهان برای ارائه خدمات مناسب به مسافران می باشد.


موفقیت کلیدی برند تحت مدیریت شما چیست؟

در آسیا با استراتژی متمایز کردن خود از رقبای تجاری، عامل کلیدی موفقیت در گسترش یک برند است. به نظر من سه مفهوم ما را متمایز می کند. اولین نکته توجه ویژه به فلسفه مهربانی و هارمونی است. نکته دوم اهمیت به صنعت رستوران داری. توانایی در تهیه بهترین مواد، انجام فرایند آماده سازی غذا با ذائقه ملی و بین المللی، همچنین سرو اصولی غذا و نوشیدنی مطابق با آداب و رسوم مردم ژاپن . ما رستوران هایمان را به طور مستقیم اداره می کنیم و برای سود بیشتر آنها را به شخص یا شرکتی واگذار نمی کنیم زیرا رستوران یکی از مراکز اصلی یادگیری و سنجش عمکلرد سیستم است. نکته سوم به مردم بومی منطقه ای که هتل شما در آنجا بنا شده اعتبار دهید. معرفی خلاقانه و به بهترین شکل نماد، فرهنگ، غذای آن منطقه، شما را متمایز خواهد کرد.


آینده برند خود را چگونه می بینید؟

تا همین اواخر، ما فقط برند آکورا را داشتیم اما اکنون برند های نیکو (Nikko) و جل سیتی (JAL City) را هم زیر چتر گروه آکورا قرار دادیم. این حرکت حرفه ای تجاری ما را انعطاف پذیرتر و  فرصت های توسعه ای دیگری را در اختیار ما قرار خواهد داد.


 استراتژی ما "یک منطقه با دو برند و یک عملکرد" است. به عنوان مثال اکارا و نیکو، در یک منطقه و تحت یک سیستم عملکرد و مدیریت یکپارچه است اما نه تنها تفاوت های با هم دارند بلکه در عملکرد بهتر و به رفع ضعف های یکدیگر کمک می کنند. این استراتژی در کشورهایی همچون تایوان، تایلند، ویتنام و اندونزی در حال اجرا است.


در حال حاضر ما 47 هتل در ژاپن و 25 هتل در خارج از کشور داریم. امیداواریم تا حدود سال 2020 تعداد آن را به یکصد هتل افزایش دهیم. منطقه ای که ما در آن به دنبال گسترش زنجیره خود هستیم آسیا است.


چه مسیری را برای آسیای جدید در آینده پیش بینی می کنید؟

در آینده نزدیک، کشورهای آسیایی سیاست های حمایتی خود را مورد بررسی قرار خواهند داد و در نهایت مقررات یا قوانین محدود کننده، کم یا حذف خواهند شد که این خود موجب افزایش تجارت و سرمایه گذاری در تمام سطوح خواهد شد. سیستم تقسیم کار بین المللی از طریق روابط متقابل، مکمل و متقابل ایجاد خواهد شد که به هر کشور بیشترین میزان برتری و مزیت ممکن را خواهد داد که این روند در جبران اختلاف های منطقه ای و ترویج بیشتر توسعه منطقه آسیا تاثیر خواهد داشت.


منبع: هفته نامه امید جوان / شنبه 28فروردین 1395 / سال 21 / شماره 963/ صفحه 4