احسان محمدی فاضل: تایلند که ایجاد آن به حدود 800 سال میرسد برخلاف کشورهای منطقه، هیچگاه مستعمره و تحت سلطه قدرت‌های اروپایی نبوده‌است. تایلند کنونی قرن ها با نام "سیام" شناخته می شد، کشوری در شبه‌جزیره هندوچین با  حدود 514 هزار کیلومتر مربع وسعت و حدود 68 میلیون نفر جمعیت در جنوب شرقی آسیا می باشد. این کشور از شمال با برمه و لائوس، از شرق با لائوس و کامبوج، از جنوب با کشور مالزی و خلیج تایلند، و از غرب با برمه و دریای آندامان همسایه‌ است.


اقوامی که در این کشورزندگی می کنند حدود ۷۵ درصد قومیت "تای" و بقیه از اقوام کوچکتری مانند چینی، مالایی، مون‌، خمر هستند.زبان رسمی که قدیمی‌ترین زبان‌های شرق آسیاست تایلندی و پایتخت و همچنین پرجمعیت‌ترین شهر آن بانکوک است.


آب و هوای این کشور استوایی و متوسط دما بین 20 تا 32 درجه و کمترین رطوبت آن 75 درصد می باشد. معروف ترین محصول کشاورزی تایلند برنج می باشد. همچنین این کشور از منابع طبیعی همچون چون چوب، قلع، نفت و گاز نیز بهرمند است.


کلمه "تای " Thai به معنی لبخند است و تایلند به معنی "سرزمین لبخند" است. سرزمین لبخند با یک برنامه توسعه گردشگری و جذب گردشگر از سال 2000 شروع شد و اولین نتیجه آن با جذب 11 میلیون نفر گردشگر در سال 2004 تحولی در اقتصاد این کشور ایجاد کرد. در راستای این برنامه مطابق با آمار سازمان جهانی گردشگری،  کشور تایلند در سال 2015 میزبان بیش از 29 میلیون گردشگر بوده است.


وزارت توریست این کشوراعلام کرده که در برنامه توسعه جذب گردشگر، کشور تایلند در سال 2035 توانایی میزبانی 100 میلیون مسافر را در سال خواهد داشت.


تایلند یکی از کشورهای پیشرو در اجرای فستیوال ها ، رویداد ها و جشنواره های فرهنگی در جهان می باشد. یکی از این جشنواره های پر طرفدار که سالانه بیش از 300 هزار گردشگر را جذب خود می کند "جشنواره بین المللی بالون تایلند" می باشد. ابداع کننده و صاحب امتیاز این جشنواره خانم "سورنچات کراینارا" است. او در مصاحبه ای با مجله بین المللی مسافربرنامه های سال 2016 جشنواره را اعلام کرد:

 

جشنواره بین المللی بالون تایلند چه زمانی افتتاح شد؟

جشنواره بین المللی بالون تایلند در حال ورود به نهمین سال است. این جشنواره از سال 2007 آغاز شد و قبل از اینکه در چیانگ مای استقرار یابد در شهرستان های مختلف و بصورت پراکنده در سراسر تایلند بصورت آزمایشی و محلی برگزار می شد. پس از بررسی های فراوان  "چیانگ مای" که مکانی ایده آل برای برگزاری این جشنواره بین المللی است انتخاب و آماده سازی شد.  دشت های زیبا، سهولت دسترسی و ترکیبی از سنت لانا و فرهنگ های بین المللی چیانگ مای را تبدیل به مکانی منحصر به فرد و شگفت انگیز برای این رویداد فرا ملی کرده است.

 

در سال 2016 جشنواره بین المللی بالون تایلند چه زمانی برگزار می شود؟

جشنواره بین المللی بالون تایلند در چهارم و پنجم مارس سال 2016 ( 14 و 15  اسفند 1394) برگزار خواهد شد. امسال تصمیم گرفتیم که این جشنواره بین المللی را کمی دیرتر برگزار کنیم. با توجه به آمار شرکت کنندگان و بازدید کنندگان در سال های قبل و گسترش این جشنواره ، آماده سازی "چیانگ مای" در ماه مارس بسیار مهم است. امنیت، رفاه و لحظات خوب برای میهمانان ما که بیشتر خانواده هستند و برای دیدن این جشنواره به تایلند می آیند از برگزاری اصل مراسم برای ما مهمتر است. هر سال این جشنواره شلوغ تر می شود ما نیز باید مطالعه و آماده سازی های بیشتری انجام دهیم. فراهم کردن زیر ساخت همچون دسترسی به محل، غذا، اقامت، بهداشت، امنیت و از همه مهمتر جامعه محلی باید برای این برنامه آماده شوند.

 

دلیل دیگرتاخیر در برگزاری این جشنواره ایده هایی بود که شرکت کنندگان و اسپانسر های اصلی برای برگزاری دارند این افراد با  ایده های جدیدی مانند معرفی فرهنگ و کشور خود برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن این جشنواره بین المللی دارند. نکته قابل توجه اینکه  "چیانگ مای" در ماه مارس  آب و هوای دلپذیری دارد و از آنجا که جشنواره بزرگی در آن زمان برگزار نمی شود ما میخواهیم کمکی به ترویج گردشگری بین المللی به چیانگ مای کرده باشیم.

 

موضوع جشنواره بین المللی بالون تایلند در سال جاری چیست؟

موضوع امسال تمرکز براین اصل است که ماهیت بین المللی چیانگ مای در سراسر جهان شناخته شود و این محل برای بازنشستگی افرادی که در خارج از تایلند به سر می برند معرفی شود. به منظور برجسته کردن این موضوع ما نه تنها بالون های بین المللی و خلبانان زیادی در اشکال سرگرم کننده و غیر معمول داریم، بلکه یک ویژگی جدید هم وجود دارد که ما را بسیار هیجان زده کرده است و آن بحث جدید "میراث بین الملل" از برنامه های سازمان جهانی گردشگری است و از آنجا که برنامه اصلی این جشنواره بین المللی می باشددر کنار برنامه اصلی غرفه هایی از کشورهای فرانسه، آلمان، ایالات متحده، هند، ژاپن، کره جنوبی، سوئیس، سوئد و سایر کشورها خواهیم داشت. این غرفه ها اطلاعاتی در مورد کشور خود، غذاها، فرهنگ ها،  جشنواره های محلی ارائه می دهد و افرادی با لباس محلی هر کشور نیز حضور دارند. به عنوان مثال در غرفه هند نه تنها غذاهای خوشمزه هندی بلکه مردم با فرهنگ ملی مانند نقاشی با حنا نیز آشنا می شود.

 

آیا برنامه های دیگری در خلال جشنواره بین المللی بالون برگزار می شود؟

جشنواره بین المللی بالون تایلند یک برنامه خانوادگی و فرهنگی برای تمام سنین است و گردشگری غذا یکی از جاذبه های تایلند است ما هماهنگی های لازم را  با تمامی هتل ها و رستوران های منطقه برای معرفی غذاهای تایلندی با ذائقه بین المللی انجام داده ایم. همچنین در تمام منطقه به معرفی جاذبه های طبیعی، فرهنگی تایلند خواهیم پرداخت.


کمیته برگزاری در شب آخر جشنواره نیز مراسم آتش بازی بزرگی  تدارک دیده است که کودکان آخرین لحظه این جشنواره را تا یکسال به خاطر داشته باشند و در برنامه ریزی سفر توسط والدینشان،  تایلند اولویت مجدد آنها باشد.



احسان محمدی فاضل / کارشناس گردشگری
منبع: هفته نامه امید جوان / 01 اسفند 1394 / سال 21 / شماره 958/ صفحه 15