احسان محمدی فاضل: این روزها در شبکه های مجازی قطعه فیلمی دست به دست می شود که در آن چند جوان اروپایی با تقلید زبان فارسی، نمایشی طنز کوتاهی از یک تور گردشگری در ایران را شبیه سازی می کنند که واکنش هایی را به دنبال داشته است. ادامه مطلب



کارشناسان تبلیغات معتقدند برخی برندها با پرداخت هزینه های گزاف، اقدام به تولید و نشر مطالبی میکنند که در آن طنز و نقدهایی در مورد برند خود وجود دارد. به عنوان مثال، قطعه فیلمهایی که یک نام تجاری به شکل هوشمندانه ای بارها تکرار می شود.

در این نوشتار به کیفیت، چگونگی، ایمنی و معیارهای فنی برگزاری تورگردشگری ایران  کاری ندار، چرا که هر یک نیازمند نقدهای کارشناسی است اما غفلت مهم ما، نادیده گرفتن سهم تبلیغات در افزایش درآمدی گردشگری است.  ترکیه که این سالها به دلیل تامین امنیت، با کاهش آمار گردشگر مواجه بوده فقط در سال 2016 میزبان  31 میلیون گردشگر  22 میلیارد دلار درآمد داشته است.

از طرفی با توجه به آمار رسمی اعلام شده، در بازارهای اروپا برای جذب هر گردشگر خارجی حدود ٢ دلار هزینه تبلیغات می‌شود و کشورهایی مثل ترکیه و مالزی شش تا ۹ دلار و برخی کشورها نیز که ناشناخته‌تر هستند ۱۴ تا ۴۰ دلار خرج می‌کنند، اما سهم ایران حدود ۲۰ سنت (تقریبا ۷۰۰ تومان) است. به نظر می رسد هزینه 9 دلار در مقابل درآمد 22 میلیاردی و حضور 31 میلیون گردشگر که  هر کدام فرصتی در حوزه تجارت هستند، هزینه زیادی نیست.

در حالی که برخی کشورها با جاذبه های بیشتر یا کمتر حاضر به تبلیغ از 40 دلار برای هر نفر گردشگر خارجی ورودی هستند اما ایران تنها 2 سنت برای جذب هر گردشگر ورودی هزینه می کند که احتمالا بخشی از آن معرفی جاذبه ای از ایران در یکی از مجلات مشهور گردشگری با هزینه زیاد، خوانندگان خاص و محدود است. 


بهتر است کارشناسان حوزه تبلیغ بررسی کنند چند میلیون دلار یا تومان  باید هزینه کرد تا  تبلیغی رئال با بازدید چند صد میلیونی، زبان بدن قابل فهم بین المللی، با هنجار تبلیغی غیر بومی، هنجاری از گردشگری را تبلیغ کنند که شاید تنها در ایران تجربه آن ممکن است.

قبل از اینکه به آمار صدمات و شکستگی های  این قبیل تورها مراجعه کنیم  دقت کنیم که این رفتار برای کشورهایی که اتوبوس های گردشگری،  قوانین سختگیرانه ای برای بستن کمربند ایمنی ، مقررات تعداد صندلی، فاصله ایمنی بین دو صندلی و سایز راهرو برای فراردر حین حوادث و ... دارند  این تجربه در قالب  "گردشگری ماجراجویی" آنها قرار می گیرد. حفظ تعادل در اتوبوسی 42 نفره که ظرفیت واقعی  آن بین  20 تا 30 نفر است در جاده پر پیج و خم و همزمان  و حضور تقریبا همه سرنشینان در راهرو  اتوبوس، جاده و اتوبوس هایی با استانداردهای ایران حاضر و در انتها راننده قهرمان تور است که همه از او تشکر می کنند.  نمی دانم! شاید بخاطر اینکه هنوز زنده اند.

لطفا هیجانی نشویم، بدون گوش کردن  به گفته های کارشناسان مربوطه فوری کمپین ها، هشتگ های غیرت پارسی با رگ های خون به جوش آمده وارد میدان نشویم. این تقلید خود ماییم، شاید رفتاری در شاءن فرهنگ ایرانی نباشد اما نگاهی به خودمان بیندازیم چقدر در طول روز در جامعه از خط فرهنگ ملی و دینی خارج می شویم.
لطفا بدانیم همه ما همه چیز را نمیدانیم و هیجانی نشویم.


هفته نامه امید جوان - 22 مهر 1396